مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد(ACT) و درمان مبتنی بر شفقت(CFT) بر کیفیت زندگی دختران نوجوان دارای رفتار پرخطر

مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد(ACT) و درمان مبتنی بر شفقت(CFT) بر کیفیت زندگی دختران نوجوان دارای رفتار پرخطر

چکیده:
مقدمه
عوامل زيادي در بروز رفتارهاي پر خطر دانش آموزان نقش دارد كه از آن جمله مي توان به فقدان مهارت هاي لازم نام برد. از اين رو، هدف از انجام اين تحقيق مقايسه اثربخشي درمان مبتني بر پذيرش و تعهد (ACT) و درمان مبتني بر شفقت (CFT) بر كيفيت زندگي دختران نوجوان داراي رفتار پرخطر مي باشد.
مواد و روش ها
طرح پژوهش آزمايشي گسترش يافته است. جامعه آماري شامل كليه دانش آموزان دختر نوجوان پايه دهم رشته علوم انساني سال تحصيلي 96-95 شهر رشت است كه 45 نفر به روش نمونه گيري خوشه اي تك مرحله اي انتخاب شده و به شكل تصادفي در سه گروه 15نفره يعني دو گروه آزمايشي و يك گروه كنترل قرار گرفتند و از آنان پيش آزمون گرفته شد. براي گروه آزمايشي اول، درمان (ACT) و گروه آزمايشي دوم، درمان (CFT) ، طي 8 جلسه 90 دقيقه اي مداخله صورت گرفت. سپس از هر سه گروه پس آزمون گرفته شد. ابزارها شامل مقياس خطرپذيري نوجوانان ايراني و كيفيت زندگي بود. داده ها از طريق تحليل كواريانس چند متغيره و تعديل بونفروني به وسيله SPSS vol. 16 تحليل شد.
يافته هاي پژوهش: يافته ها نشان مي دهند كه هر دو درمان بر كيفيت زندگي كل (P<0. 01) اثربخش مي باشند و بين اثربخشي دو درمان تفاوت معناداري مي باشد. ميانگين كيفيت زندگي قبل از درمان ACT در گروه آزمايش اول 87/33 و بعد از درمان 3/52 و ميانگين كيفيت زندگي قبل از درمان CFT در گروه آزمايش دوم 5/33 و بعد از درمان، 56/44 (P<0. 01) مي باشد. در حالي كه در گروه كنترل، ميانگين كيفيت زندگي افزايشي نيافته است. مقايسه ميانگين ها نشانگر اثربخشي بيشتر درمان مبتني بر پذيرش و تعهد (ACT) در بعد سلامت رواني در گروه آزمايشي اول و اثربخشي بيشتر درمان مبتني بر شفقت (CFT) در بعد سلامت جسماني در گروه آزمايشي دوم در مقايسه با گروه كنترل مي باشد (P<0. 01).
بحث و نتيجه گيري
از اين رو به كار بردن هر دو درمان مي توانند تاثير مهمي بر كيفيت زندگي دختران نوجوان داراي رفتار پرخطر داشته باشد و منجر به بهبود زندگي آنان شوند.
کليدواژگان: شفقت، درمان مبتني بر پذيرش و تعهد، نوجوان، رفتار پر خطر
مشاهده مقاله