9 نکته طلایی برای برنامه ریزی هدفمند و موثر در سال جدید

برنامه ریزی هدفمند برای سال نو می تواند راهی عالی برای شروع سالی با تمرکز بیشترو اهداف والاتر باشد. در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما در ایجاد اهداف مؤثر و دست یافتنی کمک می کند:

نکات طلایی برای برنامه ریزی هدفمند در سال نو

 

  1. به سال گذشته فکر کنید: مدتی را به فکر کردن در مورد سال گذشته اختصاص دهید و مشخص کنید چه چیزی خوب بوده و چه چیزی خوب نشده است. به حوزه‌هایی از زندگی‌تان فکر کنید که دوست دارید آن‌ها را بهبود ببخشید، مانند شغل، روابط، سلامت یا پیشرفت شخصی.
     
  2. اهداف مشخص داشته باشید: هنگام تعیین اهداف خود، تا حد امکان خاص باشید. برای مثال، به‌جای گفتن «در فرم به‌دست‌آمده»، یک هدف مشخص مانند «دویدن 5 هزار در کمتر از 30 دقیقه» یا «کاهش 10 پوند تا ژوئن» تعیین کنید.
     
  3. آنها را قابل اندازه گیری کنید: مهم است که اهداف خود را قابل اندازه گیری کنید تا بتوانید پیشرفت خود را دنبال کنید و انگیزه خود را حفظ کنید. معیارهای مشخصی را تنظیم کنید که می توانید از آنها برای سنجش پیشرفت خود استفاده کنید، مانند تعداد کتاب هایی که می خواهید بخوانید یا مقدار پولی که می خواهید پس انداز کنید.
     
  4. آنها را به وظایف کوچکتر تقسیم کنید: اهداف بزرگ ممکن است طاقت فرسا به نظر برسند، بنابراین آنها را به کارهای کوچکتر تقسیم کنید که قابل کنترل تر هستند. این به شما کمک می کند تا زمانی که برای رسیدن به هدف بزرگتر خود کار می کنید متمرکز و با انگیزه بمانید.
     
  5. واقع بین باشید: تعیین اهداف چالش برانگیز اما واقع بینانه مهم است. با تعیین اهدافی که دستیابی به آنها بسیار دشوار است، خود را در معرض شکست قرار ندهید.
     
  6. آنها را یادداشت کنید: نوشتن اهدافتان می تواند به ملموس تر شدن آنها کمک کند و تعهد شما را برای دستیابی به آنها افزایش دهد. اهداف خود را در جایی قابل مشاهده نگه دارید تا بتوانید مرتباً آنها را یادآور شوید.
     
  7. برنامه ریزی کنید: هنگامی که اهداف خود را تعیین کردید، برای دستیابی به آنها برنامه ریزی کنید. مراحلی را که باید برای رسیدن به هر هدف بردارید مشخص کنید و برای هر مرحله ضرب الاجل تعیین کنید.
     
  8. منعطف بمانید: با تغییر شرایط یا به دست آوردن اطلاعات جدید، اشکالی ندارد که اهداف خود را تنظیم کنید. انعطاف پذیر باشید و در صورت لزوم مایل به ایجاد تغییرات در برنامه خود باشید.
     
  9. پیشرفت خود را جشن بگیرید: همانطور که به سمت اهداف خود پیشرفت می کنید، زمانی را برای جشن گرفتن موفقیت های خود اختصاص دهید. این به شما کمک می کند تا با انگیزه و درگیر در فرآیند باشید.
دکتر سپیده برغندان روانشناس و مشاور - Dr. Sepideh Barghandan (Psychologist)

دکتر سپیده برغندان

مشاور فردی، روانشناس کودک و نوجوان، مشاور خانواده در رشت
  • مشاوره فردی و گروهی
  • مشاوره کودک و نوجوان
  • مشاوره خانواده
  • مشاوره ازدواج و پیش از ازدواج
  • مشاوره سوگ و فقدان
  • مشاوره شکست عاطفی
  • درمان اختلالات اضطراب، وسواس و افسردگی
appointment نوبت دهی مشاوره